6 ماده غذایی برای سفید کردن دندان ها

۶ ماده غذایی مهم که به طور طبیعی به سفید شدن دندان‌های شما کمک می‌کند.


مطالعات آکادمی دندانپزشکی‌ زیبایی‌ آمریکا نشان می‌‌دهد که بعضی‌ از مواد غذایی از دندان‌ها و لثه‌های شما در برابر میکروب‌ها محافظت کرده و از تغییر رنگ دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند. اولین و مهمترین اقدام برای سفید شدن دندان‌ها این است که در برنامه غذایی خود از موادی استفاده کنیم که به طور طبیعی از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری می کنند و در نتیجه لبخند درخشان تری را به ما هدیه می کنند. دندان‌ها و لثه شما، آیینه غذایی است که مصرف می‌کنید. پس علاوه بر پیروی از رژیم غذایی سالم، مواد غذایی خاصی‌ را که به درخشان شدن لبخند شما می‌‌انجامد، در برنامه غذایی خود قرار دهید. از سوی دیگر، بعضی‌ از غذا ها و‌ شیوه خاصی‌ از زندگی‌، به تغییر رنگ، زرد شدن و وضعیت ناسالم دهان و دندان شما می‌‌انجامد. مطالعات آکادمی دندانپزشکی‌ زیبایی‌ آمریکا نشان می دهد که ۹۹.۲% افراد بزرگسال جامعه بر این باور هستند که لبخند سفید و درخشان برای موقعیت اجتماعی و حرفه‌ای آنان بسیار مهم است.


برای لبخندی سالم تر و درخشان تر، آکادمی دندانپزشکی‌ زیبایی‌ آمریکا، مواد غذایی زیر را توصیه می‌کند.


۱) آناناس، این میوه یک منبع غنی برای سفید شدن دندان‌ها است. آناناس دارای آنزیمی است که به طور طبیعی، استین را از بین میبرد. این آنزیم همچنین به برداشته شدن پلاک دندانی نیز کمک میکنند. آناناس برای سلامت بدن شما نیز سودمند است.
۲) هویج، آکادمی دندانپزشکی‌ زیبایی‌ آمریکا توصیه می‌کند که برای برخورداری از اثر تمیز کنندگی هویج، به طور خام مصرف شود. همچنین هویج سرشار از ویتامین آ است که برای دندان‌ها سودمند است.
۳) پنیر، پنیر دارای کلسیم، فسفر و پروتئین است. طبق نظر آکادمی دندانپزشکی‌ زیبایی‌ آمریکا، ترکیب این سه ماده سبب متعادل شدن سطح اسیدیته دهان شما می‌‌گردد. این سه عنصر از طریق کمک به روند بازسازی دندان ها، شما را در دست یابی‌ به لبخندی درخشان یاری میکنند.
۴) سالمون، سالمون منبع ویتامین د است. یکی‌ از نقش‌های ویتامین د، کمک به جذب کلسیم و فسفر است. بدون ویتامین د، بدن شما قادر نخواهد بود که از این دو ماده معدنی مهم بهره ببرد. کلسیم جز ساختار دندان‌ها و استخوان‌های شما است.
۵) کلم بروکلی، کلم بروکلی از سبزیجاتی است که برای سفید شدن دندان‌ها سودمند است. بروکلی دارای آهن است که از لایه بیرونی دندان(مینا) محافظت می‌کند. هر چه قدر، آهن بدن شما بیشتر باشد، احتمال ایجاد استین روی دندانهای شما کمتر خواهد بود (که به درخشان شدن دندانهای شما کمک می‌‌کند.) آهن موجود در بروکلی از دندان‌ها در برابر اسید نیز محافظت می‌کند.
۶) توت فرنگی، این میوه به دلیل داشتن اسید مالیک، تغییر رنگ دندان را برطرف می‌‌کند.

 

منبع: Hello Dentist

عادات زیر موجب آسیب به دندان های شما می شود.

- مصرف مداوم نوشیدنی‌‌های مضر برای دندان‌ها از قبیل نوشیدنی‌های حاوی قند، سودا و نوشابه‌های گاز دار. این نوشیدنی‌‌ها دندانهای شما را به طور مداوم در معرض قند و اسید قرار می‌‌دهند که سبب، ایجاد پوسیدگی، خوردگی مینای دندان و افزایش حساسیت دندان‌های شما خواهد شد.

- استفاده از دندان‌ها برای باز کرد درب بطری و یا آجیل‌های در بسته. این امر سبب بروز شکستگی در دندان‌های شما خواهد شد.

- مکیدن لیمو. لیمو و بطور کلی‌ مرکبات حاوی اسید هستند و مکیدن لیمو، دندان‌های شما را در معرض اسید قرار می‌‌دهد. این عادت در نهایت سبب خوردگی مینای دندان و ایجاد حساسیت در دندان‌های شما می‌‌شود.

- فشار دادن فک‌ها روی هم/ ساییدن دندان‌ها روی هم. این عادت دندان‌های شما را مستعد شکستگی می‌کند و احتمال ایجاد بیماری‌های مفصل گیج‌گاهی را افزایش می‌‌دهد.

 

منبع: Hello Dentist

آیا می‌‌دانستید که اضافه کردن گل کلم و خیار به سالاد و مصرف آن، به طور طبیعی، رنگیزه‌ها (لکه های رنگی) را از روی دندان‌های شما پاک می‌‌کند؟

 

منبع: Hello Dentist

مطمئنا  شنیده‌اید که خلبانان و خدمه پرواز، به علت  سختی هایی که ممکن است در زمان برخاستن یا نشستن هواپیما برایشان پیش آید، نباید دندان خراب در دهانشان داشته باشند.
دندان درد ناگهانی در ارتفاعات علاوه بر خلبانان، ممکن است شامل حال مسافران هوایی نیز بشود. علاوه بر آن کوهنوردانی که به قله‌های مرتفع پا می‌گذارند یا غواصانی که به عمق دریا می‌روند نیز ممکن است دچار دندان درد ناگهانی شوند.


علت این دندان درد ناگهانی و غافل‌گیرکننده چیست و چرا تغییرات زیاد ارتفاع و اتمسفر باعث بروز چنین دردی می‌شود؟
دکتر علی مرسلی، متخصص درمان ریشه و عضو تحریریه سایت دندانه، با استناد به کتاب‌های مرجع، این اتفاق را برای شما رمزگشایی می‌کند.

گاهی در دندان‌هایی که بیشتر دچار دجنراسیون یا نکروز (مرگ عروق دندانی) شده‌اند، تغییر فشار اتمسفر به مقدار زیاد، باعث شروع درد ناگهانی می‌شود. 
به درد ناگهانی دندان ناشی از تغییرات فشار اتمسفر «بارودنتالژیا» یا «آئورودنتالژیا» می‌گویند. فضانوردان تا سه ماه بعد از درمان دندان‌پزشکی اجازه اعزام به سفر فضایی را ندارند. خلبانان (مخصوصا خلبانان هواپیماهای جنگی) از نظر دندان‌پزشکی قبل از پذیرش و بعد از استخدام به صورت مرتب معاینه می‌شوند.

بیشتر موارد بارودونتالژیا، برای افرادی اتفاق می‌افتد که با پروازهای تجاری (که کابین تحت فشار است) مسافرت می‌کنند. ممکن است با کاهش ارتفاع هواپیما یا هنگام فرود هواپیما درد از بین برود ولی گاهی ممکن است تا ساعت‌ها بعد از عادی شدن فشار هوا نیز در برخی افراد درد ادامه دار باشد. در واقع شروع درد اغلب در ارتفاع پنج تا پانزده هزار پایی اتفاق می‌افتد. در هواپیماهای غیر نظامی که حداکثر ارتفاع آن به هشت هزار پا می‌رسد، شیوع درد دندان کم است. به علاوه شیوع درد ممکن است با سینوزیت قبلی هم مرتبط باشد.

مشکل اصلی دندان‌پزشکان با بیماران دچار بارودونتالژیا، تشخیص دندان علت درد است! از آنجایی که هیچ دندان‌پزشکی در ارتفاع بالا یا عمق آب طبابت نمی‌کند، تکرار علایم درد برای تشخیص علت درد غیرممکن است! بیشتر بیماران هنگام مراجعه علامتی ندارند. دندان‌پزشکان از یک سری تست‌های حرارتی و تحریک الکتریکی دندان، برای تشخیص عامل درد استفاده می‌کنند. برعکس چیزی که ممکن است به ذهن بیاید، پاسخ ندادن دندان به این تست‌ها، نشانه عامل بودن آن دندان است!

مسافرانی که قصد سفر هوایی دارند، بهتر است درمان دندان‌پزشکی، مخصوصا پرکردن دندان‌ها را در‌‌ همان روز پرواز انجام ندهند. به علاوه کسانی هم دندان خود را کشیده‌اند، بهتر است‌‌ همان روز سفر هوایی نکنند. چون تغییرات فشار هوا اثر نامطلوبی بر حفره خالی دندان تازه کشیده شده دارد. (به این بیماران اغلب توصیه می‌شود چیزی را مک نزنند، سیگار نکشند و با نی چیزی ننوشند).

به طور کلی برای کسانی که زیاد با پرواز مسافرت می‌کنند، توصیه می‌شود معاینات دندان‌پزشکی خود را بیشتر و منظم‌تر انجام دهند، تا پوسیدگی‌ها و مشکلات دندانیشان، قبل از اینکه پالپ تاجی و ریشه را تحت تاثیر قرار دهد، تشخیص داده شده و درمان شود. به این ترتیب احتمال بروز مشکلات ناگهانی در حین پرواز، کاهش می‌یابد.

 

منبع:

www.dandane.ir

 

 

مسواک زدن در فضا

 

کریس هادفیلد، فرمانده کانادایی ایستگاه فضایی بین‌المللی، با ارسال فیلم‌ها و تصاویر زیاد، به درک بهتر مردم زمین از شرایط فضا و چگونگی انجام برخی از ساده‌ترین کارهای روزانه  در فضا کمک کرده است.

هادفیلد در جدیدترین فیلم خود از ایستگاه فضایی به پاسخگویی به یک سوال بسیار مهم پرداخته که فضانوردان چگونه مسواک می زنند؟

این فضانورد کانادایی در یک فیلم ضبط شده اظهار می‌کند: ما در ایستگاه آب جاری نداریم. در ایستگاه، شیر آب و همچنین سینک برای جریان آب به درون لوله برای خروج وجود ندارد.

هادفیلد در این فیلم به نمایش می دهد که از یک کیسه آب، مقداری آب در فضا ریخته و قطرات شناور را با یک مسواک می‌گیرد تا بخوبی مرطوب شود. او پس از قرار دادن خمیر دندان بر روی مسواک آن را درون دهان خود قرار داده و کاملا دندانهای خود را تمیز می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید: "دهان من اکنون پر از خمیر دندان است و نمی‌توانم آنرا بیرون بریزم بنابراین باید آنرا قورت بدهم. خمیردندان کشنده نبوده و قابل خوردن است".

وی در ادامه در حالیکه مسواک خود را با آبی که در دهان خود ریخته، می‌شوید، می‌گوید: "در فضا باید خمیردندان را بخورید".

 

منبع:

www.parssky.com

روز دندانپزشک و هفته دندانپزشکی مبارک باد.

روز سلامتی مبارک

 

روز جهانی سلامتی و بهداشت بر همه شما مبارک باد.

مدیریت شرکت سلامت مهر آسمان، سال و سالیانی با سلامت کامل جسم و جان و روح و روان را با خاطری پرشور و پرنور، با شعف و شور، بهروز و پیروز را برایتان آرزو دارد. امید تا در ارتقای سطح سلامت کشور و جهان خود، قدمی نیک و موثر برداریم. 

 

67 سال پیش در چنین روزی از ماه آوریل، نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تصویب شد. در ژوئن همان سال، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو برگزار شد. از آن سال به بعد، روز 7 آوریل (18 فروردین) روز جهانی سلامتی و بهداشت نام گذاری می شود.

منبع:

World Health Organization: World Health Day

 

سال نو مبارک

 

 

سال نو، سلام نو

                       گل نو، خنده نو

                                           بوی نو، بهار نو

                                                               دید نو، امید نو

                                                                                  روز نو، نوروز نو

                                                                                                       بر شما با سر سلامت

                                                                                                                                      شاداب، بادا مبارک

 

                                                           

خوش آمدید

 

خوش آمدید!

شرکت سپید مروارید آسمان از بازدید شما سپاسگزار است. 

امیدواریم که به ازای اختصاص زمان خود برای بازدید وبلاگ، اطلاعاتی مفید و شایسته شما را ارائه نماییم.

با سپاس فراوان

مدیریت شرکت سپید مروارید آسمان

بطری های خوراکی آب آشامیدنی

 

حتما با بطری های آب آشامیدنی آشنا هستید!

اغلب این بطری ها به علت جنس پلاستیکی خود، پس از مصرف، به عنوان یکی از بد ترین زباله ها وارد چرخه زیست تخریبی طبیعت می شوند.

به تازگی یک تیم تحقیقاتی اسپانیایی توانسته اند با استفاده از مواد مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی و دندانسازی، حباب هایی خوراکی محتوی آب آشامیدنی بسازند که جایگزین بطری های آب آشامیدنی شود.

گارسيا گونزالز، گيلوم کوخه و پير پازلير سه نفر از اعضای این تیم تحقیقاتی هستند که نام "اوهو" را برای محصول خود انتخاب کرده اند. این حباب ها به روش اسفیریکشن (کروی سازی) ساخته شده اند که در بعضی صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.

این طرح تحقیقاتی، جایزه لکسوس 2014 را به خود اختصاص داد.

 

منبع:

http://www.radiofarda.com/content/f5-ohoo-water-to-avoid-plastic-bottles-for-drinking-water/26926697.html

 

آمالگام یا ملغمه جیوه، ماده ای که سالیان سال برای پر کردن پوسیدگی های دندان استفاده می شود؛ مدت هاست توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان ماده سمی شناخته شده و جایگزینی آن با سایر مواد کامپوزیتی پیشنهاد شده است. 

جیوه متصاعد شده از آمالگام هم در حین آماده سازی آن و طبیعتا ورود آن به منابع آبی و متعاقبا خاک و مواد غذایی و هم پس از جایگزینی در محل پوسیدگی به علت تماس مداوم با مواد غذایی و سایش های دندانی یا حتی به دنبال اعمال تنش های الکترومغناطیسی مثلا در فرآیند تصویربرداری با دستگاه MRI، عامل اصلی سمی بودن آمالگام است. تحقیقات متعددی رابطه بین تماس با آمالگام و بروز بیماری های مختلفی از جمله .M.S را به اثبات رسانده است.

در همین راستا و بر اساس راه کار های WHO و انجمن دندانی آمریکایی (ADA)، نخست رعایت نکات ایمنی و پرهیز از استفاده از آمالگام، مخصوصا برای بیماران کلیوی، زنان باردار، زنان شیرده و همچنین کودکان با دندان شیری، را تاکید می نماییم و به اطلاع می رسانیم که شرکت سلامت مهر آسمان به عنوان حامی محیط زیست و همگام با استاندارد های WHO از دندانپزشکان و متخصصان حوزه دندانپزشکی برای رعایت این نکات حمایت و مساعدت می نماید. شرکت سلامت مهر آسمان آمادگی دارد تا با استفاده از محصولات جاذب خود، پسماند و پسآب آمالگام را تصفیه و از منابع آبی جداسازی کند.

 

منابع:

http://www.salamatiran.com/NSite/FullStory/?Id=53983&type=2

http://www.who.int/oral_health/publications/dental_material_2011.pdf

http://www.ayubmed.edu.pk/JAMC/23-4/Kefi.pdf

 

جالب است بدانید که 

کودکان در روز به طور متوسط 400 بار می خندند؛ در حالی که زنان بالغ 62 بار و مردان بالغ فقط 8 بار لبخند می زنند! (بنابراین کودک درونتان را شاداب نگه دارید و بخندید!)


چیدمان دندان ها در فک و همچنین اثر زبان مانند اثر انگشت برای هر انسانی، منحصر به فرد است.


مینای دندان، سفت ترین ماده بدن شماست.


یک انسان بالغ (75 ساله) به طور متوسط در تمام عمر خود، به مدت حدود 38.5 روز مسواک خواهد زد.


طبق آمار جراحان عمومی آمریکا در سال 2000، بیش از 51 میلیون ساعت از آموزش مدرسه کودکان و 164 میلیون ساعت از کار بالغین به علت مراجعات به دندانپزشکی از دست رفته است.


73% مردم رفتن به بقالی و سبزی فروشی را به استفاده از خلال دندان ترجیح می دهند! (کاملا هم بر حق است که استفاده از نخ دندان طرفدار نداشته باشد!)


حدود 50% تمرکز مخاطبان در اولین برخورد مرتبط با دندان و لبخند شماست.


32% آمریکایی ها بوی بد دهان را مهم ترین عامل برای دفع مخاطبان می دانند.


درد در ناحیه فک به همراه درد سینه می تواند علامت یک حمله قلبی باشد، به ویژه در بانوان.


در آمریکا سالانه حدود 2 میلیارد دلار خرج محصولات دندانپزشکی (خمیر دندان، مسواک و ...) می شود و همین رقم نیز خرج شکلات هالووین می گردد.


در سال 2001 در آمریکا حدود 21 میلیارد دلار خرج انواع شکلات شده است و تقریبا هر ساله 500 میلیون دلار خرج آدامس می شود.


افرادی که در روز 3 مرتبه نوشابه های قندی می نوشند، 62% بیشتر از افرادی که به دفعات کمتر از نوشابه ها استفاده می کنند، دچار پوسیدگی های دندان می شوند.


افراد مو قرمز به درد حساس ترند.


مردم به طور متوسط حدود 48 ثانیه صرف مسواک زدن می کنند؛ در حالی که زمان مناسب حدود 2 دقیقه است.


پوشاندن سر مسواک با درپوش های معمول احتمال رشد باکتری ها را افزایش می دهد.


بعد از دوره های آنفولانزا، بیماری های ویروسی و واگیردار مناسب است تا مسواک خود را تعویض کنید.


مصرف فلوئوراید بیش از حد به شکل دهان شویه یا آب های فلوئورینه و مخصوصا بلع خمیر دندان های فلوئورینه توسط کودکان خطرناک است.


بدیهی است که مصرف دخانیات نه تنها برای سلامت دندان و دهان بلکه برای تمامی ارگان ها خطرناک است!


گاو ها در فک بالا و ردیف جلو دندان ندارند و دندان های فک پایینشان مدام رشد می کند. در مورد موش های صحرایی نیز رشد دندان ها مداوم است و دلیل جوندگی مداوم آنها نیز مربوط به رهایی از حس خارش لثه شان است.

منابع:

http://www.academia.edu/1455612/INTERESTING_FACTS_ABOUT_DENTISTS_and_DENTISTRY

http://www.dentalgentlecare.com/fun_dental_facts.htm

http://www.oviedopremierdental.com/admin/wild-n-crazy-dental-facts

 

انجمن دندانی آمریکا (ADA) از سال 1981 هر ساله در ماه فوریه، کمپینی تحت عنوان ماه سلامت دندان کودکان ملی (NCDHM) را شامل مجموعه ای از نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی، بازدید های علمی و برنامه های غربالگری برگزار می کند. هر چند که سابقه این فعالیت ها به سال 1941 برمی گردد؛ ولی دوره یک ماهه مراقبت های سلامت دندانی از سال 1981 اجرا شده است. 

برنامه امسال این کمپین به صورت خاص با نمایشی با عنوان "هیولای دهان را شکست بده" برگزار می شود. در این برنامه نمایشی کارتونی، شخصیت های داستانی به کمک دوستان خود که همان خمیر و نخ دندان هستند، طبق نمایشنامه هایی که خود کودکان آماده می کنند، به جنگ با هیولای دهان که عامل پوسیدگی است می روند!

به عنوان نتیجه شرکت سلامت مهر آسمان، با الهام از چنین برنامه ها، دندانپزشکان و مخاطبان خود را برای برگزای برنامه هایی غنی و مناسب برای کودکان در این قالب دعوت می نماید. شرکت سلامت مهر آسمان، با تکیه بر روحیه نوگرایی، محصولات جذاب و منحصر به فرد خود را مبتنی بر همین دیدگاه به بازار ارائه نموده است و یکی از پیشگامان این نوع فعالیت ها در کشور محسوب می شود.

منبع:

http://www.ada.org/en/public-programs/national-childrens-dental-health-month/

 

1- چاپ سه بعدی دندان:

به کمک تکنولوژی چاپگر های سه بعدی، دانشمندان شرکت Osteo3D، توانستند با مواد آکریلیک برای یک بیمار 41 ساله که فک بالا و کام خود را در یک عمل جراحی از دست داده بود، کام جدید و دندان طراحی کنند؛ به گونه ای که مشکلات تکلم، بلع، خوراک و لبخند بیمار را به خوبی مرتفع گردید.

2- ترمیم پوسیدگی با لیزر:

 چنانکه دکتر مونی و دکتر پینکاس مدیران پروژه تحقیقاتی کاربرد لیزر در دندانپزشکی، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد، در ژورنال Science Traslational Medicine مدعی شده اند؛ می توان به کمک تابش لیزر کم توان در محل پوسیدگی های دندان، مواد شیمیایی واکنش پذیر با اکسیژن (ROS) را تحریک کرد تا با پروتئین های عامل رشد بتا-1 واکنش دهند و نهایتا رشد سلول های دندانی در محل پوسیدگی را فعال کنند تا پوسیدگی ترمیم شود. اگرچه این پیشرفت ها تاکنون روی جوندگان انجام شده است؛ اما امید می رود تا با پیگیری های آینده، نتایج موفقیت آمیز آن برای انسان ها به صورت کلینیکی نیز نمایان شود.

3- درمان با سلول های بنیادی:

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان با استفاده از سلول های بنیادی توانستند 80% استخوان فک یک بیمار را که 75% فک و 7% دندان های خود را از دست داده بود، بازسازی کنند. دکتر آتالا، مدیر این پروژه، بیان داشته است که به کمک این بازسازی فک، امکان تعبیه پروتز های دندانی در فک ترمیم شده نیز وجود داشته و ست کامل دندان بیمار در مدت کوتاه تری نسبت به روش های کاشت استخوان بازسازی شده است.

 

منبع:

 http://carrington.edu/blog/dental/3-breakthroughs-dental-technology

به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا و موسسه ملی پژوهش سلامت و پزشکی پاریس، در یک مقاله منتشر شده در ژورنال ACS Nano، ژلی را معرفی کرده اند که قابلیت ترمیم پوسیدگی های دندان را دارد.

طبق این گزارش، با استفاده از این ژل بدون نیاز به روش های معمول همچون تراش مینای دندان با استفاده از مته های دندانپزشکی یا روش های عصب کشی و اصلاح ریشه یا root canal می توان به سادگی صرفا با تماس ژل با موضع پوسیدگی دندان، در یک دوره زمانی مشخص، پوسیدگی را از بین برد. به عبارت بهتر، با استفاده از این ژل دیگر نیازی به استفاده از روش های استرس زای تراش دندان با مته های پر سر و صدا نخواهد بود!

ماده موثری که در این ژل استفاده شده است تحت عنوان "MSH یا هورمون تحریک کننده منالوسیت" شناخته می شود. مطالعات انجام شده روی موش های آزمایشگاهی، نشان داده است که بعد از مصرف این ژل در دوره یک ماهه، پوسیدگی های دندانی از بین می روند!

دکتر جسل، یکی از مولفان این گزارش علمی، تاکید می کند که این ژل جایگزین خمیر دندان یا روشی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نیست و صرفا یک روش درمانی محسوب می شود.

نتیجتا می توان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور، با خیال آسوده می توان از مته های ترسناک دندانپزشکی وداع نمود! 

 

منبع :

http://www.nydailynews.com/life-style/cavities-breakthrough-new-gel-regenerates-teeth-replace-dentist-drill-article-1.178779

تعداد صفحات : 2
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد